reparere båt med polyester

Polyester er et veldig populært materiale for reparasjon av båter. Den er slitesterk, billig og enkel å bruke. Den har imidlertid ikke like sterk binding som epoksy, så den er ikke det beste valget for alle reparasjoner.

Mens polyester er veldig slitesterk og ofte brukes til å bygge båter, gjør dens klebeevne det ikke til det beste materialet for alle båtreparasjoner. Epoksy er derimot mye sterkere og tåler mer press. Hvis du leter etter et pålitelig lim, er epoksy det eneste valget for båtreparasjonen din.

Polyester for små skader

Polyesterharpikser kan brukes til små reparasjoner på båter, for eksempel for å relaminere skadede områder. Du kan også bruke den til å reinstallere glassfiberstoff på en båt, men du må sørge for at du får riktig type polyester. For større reparasjoner kan du også bruke epoksysparkel. Dette er en billigere måte å foreta reparasjoner på båten din og anbefales hvis du er usikker på hvilken type reparasjon du må gjøre.

Polyester brukes også til å gjøre gel coaten ferdig på en båt. Dette bidrar til å hindre at vann stiger opp i båten, og fungerer som en barriere. Det gir også båten din en skinnende finish. Et laminert område er bygget med polyester, deretter forseglet med et toppstrøk. Etter en tid herdes de to lagene for å skape en solid overflate.

På begynnelsen av 1970-tallet var polyesterharpiksen det eneste valget for båtreparasjoner. Nå bruker imidlertid noen skrogbyggere epoksy i stedet. Fordelene med å bruke epoksy er at den er svært slitesterk, tåler ekstrem kulde og kan brukes i varmt vær. Andre fordeler inkluderer utmerket vedheft til glassfiber, tre og metall.

Polyester er billigere, men det har ikke de samme limegenskapene som epoksy har. Polyester er ikke det beste valget for båtreparasjoner og anbefales kun for midlertidige reparasjoner. Det er flere polyesterharpikser å velge mellom. Hver og en er egnet for forskjellige reparasjoner.

Sikkerheten først

Før du starter reparasjonen, er det viktig å lese sikkerhetsdatabladene for alle kjemikalier du planlegger å jobbe med. Dette vil hjelpe deg å forstå hvilke farer som er forbundet med kjemikaliet og hvordan du unngår dem.

Noen vanlige farer forbundet med epoksy er allergiske reaksjoner. Spesielt er folk som jobber i hagen i faresonen for å utvikle allergi mot det. Uansett bør du gjøre ditt beste for å sikre at du arbeider med materialer av høyeste kvalitet.

Du bør alltid bruke en beskyttende primer før du starter båtreparasjonen. Selv om du ikke skal reparere hele skroget, bør du fortsatt bruke en beskyttende primer for å beskytte det underliggende metallet. Dette vil hindre rust fra å dannes under kittet.

Når du har fullført båtreparasjonen, kan det være lurt å forsegle epoksyen med et toppstrøk. Du kan bruke en gel coat over den hvis du vil gi den et glatt utseende. Gel coat er ikke det beste materialet for langvarige reparasjoner, men det kan gi deg en fin finish på båten.